Ik was behoorlijk verslaafd aan de radio

SR1

“Hoi Sietske! Volgens mij gaat het redelijk goed met je? Ik zou graag een Facebook interview met je willen doen voor mijn WestFrieslandRocks! site. Ik stel de vragen in de chatfunctie van Facebook en jij beantwoord ze. Je kan antwoorden wanneer je wilt. Ik reageer dan weer op de antwoorden en stel de volgende vraag. Laat me even weten of je dat leuk vindt. Groets en Dank!”
Zo ging het verzoek van WFR! aan Sietske Morsch. Oud Andijker en nu Amsterdamse met Westfriese bloed door de aderen lopend. Afkomstig van een zeer muzikale familie met her en der achternaamgenoten in de muziekscene van Westfriesland. Sietske praat over thuis, over haar broer Tjerk, over haar vader en moeder en natuurlijk muziek en haar nieuwe single.

“Hi Joost, ja gaat heel goed, met jou? Lijkt me leuk hoor, ik geef wel les vandaag, dus ik kan alleen in tussenuren reageren.”

“Geen probleem hoor. Het hoeft niet meteen. Als je tijd hebt kan je antwoorden. Hier ook alles goed. Met je vader muziek maken is leuk.” (ik speel met haar vader in de band Giel Montanjes. jb.) “Eerste vraag: Hoe is het allemaal zo gekomen?”
“Ow ik heb een uitvaller, dat komt goed uit, dan heb ik meer tijd. Hoe is het allemaal zo gekomen? Dat is nogal een brede vraag. Moet meteen aan Hans Teeuwen denken: waar gaan we naartoe, waar komen we vandaan. Muziek is ons met de paplepel ingegoten. De radio stond in de keuken en de woonkamer aan (op verschillende zenders) en meestal speelde m’n vader er ook nog eens gitaar doorheen en tussendoor. Ik heb altijd muziek om me heen gehad. M’n opa Morsch was dirigent en m’n opa Ruiter speelde graag orgel. Het zat er dik in dat ik ook iets met muziek ging doen en al vrij jong kroop ik achter de piano en ging ik stiekem in m’n kamer zingen en uiteindelijk studeren aan het conservatorium.”

mijn moeder is een
soort moeder Theresa

“Was de muziek van alles wat of was er nog een bepaalde stijl te ontwaren in de smaken van pappa en mamma?”
“De muziek was breed, van The Mama’s en the Papa’s tot Richard Clayderman tot Stevie Wonder, The Beatles en Toto. Ik was al wel behoorlijk verslaafd aan de radio. Nam alles op cassettebandjes op maar toen éénmaal MTV kwam (en wij kabel tv kregen) was het hek van de dam en hoorde ik nog meer internationale popmuziek”

“Ging de wereld nog meer voor je open?”
“Jazeker, want ik hoorde van m’n broer Tjerk alleen maar hardrock en metal (wat ik maar geschreeuw vond, haha). Toen ik The Soul of MTV en Yo! MTV Raps ontdekte vond ik dat helemaal te gek. Erykah Badu, D’Angelo, Warren G, Xzibit, ik was zwaar fan en ging fonetisch meerappen (snapte er helemaal niks van natuurlijk). Grunge vond ik wel leuk, Nirvana, Pearl Jam. Dat mocht Tjerk wel van mij draaien.

“Hoe ga je om met wat Tjerk overkomen is?” (Tjerk is overvallen door een stofwisselingsziekte waardoor zijn motoriek is verdwenen. Hij heeft alleen zijn denkvermogen en geheugen die nog werken. jb.)
“In het begin was het heel onduidelijk wat er aan de hand was en wat dat zou betekenen op de lange termijn, toen gingen we er vanuit dat er verbetering zou komen en is alles als een roes voorbij gegaan. Op een gegeven moment bleek het veel ernstiger en dan kun je alleen maar zo positief en sterk mogelijk zijn en accepteren. Mijn ouders zijn daar helden in. Ik heb het daar niet altijd even makkelijk mee gehad. Nu is Tjerk al heel lang stabiel en sinds hij thuis is ook vrolijker, dus dat is fijn en het beste voor Tjerk.
Ik heb er een nummer over geschreven, muziek is ook dan weer een manier van het verwerken en ermee omgaan.”

SR5

“Ik heb diep respect voor jullie hoe jullie met dit tragische voorval omgaan.”
“Bedankt, die credits gaan vooral naar m’n ouders. Ik heb ook heel veel bewondering voor hoe zij hiermee omgaan. vooral mijn moeder is een soort moeder Theresa, altijd geduldig, het glas is altijd halfvol. Daardoor is het allemaal dragelijk en niet zo zwaar. En soms loopt het anders dan je gehoopt had, het enige wat je kunt doen is het accepteren en het beste ervan maken. Zo probeer ik ook in het leven te staan.”

“Goed om te zien dat jullie er positief mee omgaan. Dat is ook de enigste manier lijkt me.”
“Ja, precies. Sommige mensen blijven heel erg in een negatieve spiraal hangen maar uiteindelijk moet je eruit kruipen en doorgaan. Dat is voor iedereen het beste. Gelukkig hebben we ook veel positieve, lieve mensen om ons heen. Dat helpt ook.

“Zo hoort het ook. Het is een cliche maar je leeft maar één keer en dan moet je er wat van maken. Hoe dan ook.
Hoe ben je begonnen met serieus muziek te maken?”
“Dat ging heel geleidelijk, dat is niet van de ene op de andere dag gegaan. Ik begon na de Havo eerst aan het conservatorium van Alkmaar Musical te studeren omdat ik van zingen, dansen en acteren hield, maar vond de zangtechniek te klassiek en beperkt. Toen nam ik een tussenjaar waarin ik al wat sessies ging doen en een percussionist ontmoette (Dillon Lewis) waarmee ik een demo opnam. Hij gaf mijn naam aan andere muzikanten door en ik ging wat studiowerk doen voor een Amerikaanse dance zangeres en wat optredens. Zo rolde ik van het ene werk in het andere werk. Ik ging met m’n demo ‘Pop’ zang studeren aan het conservatorium in Rotterdam. Ging steeds vaker naar jamsessies, werd steeds vaker gevraagd als backing vocalist en de popscene is heel klein dus zo bleef het balletje rollen. Wanneer het dus serieus werd is moeilijk te zeggen, maar ik werd al vanaf m’n 20e ingehuurd als studiozangeres dus vanaf toen?”

“Je bent goed op weg. Zit er een einde aan de weg die je bewandeld?”
“Een einde? Nee, wat mij betreft ben je nooit uitgeleerd en ik ben heel ambitieus. Het gaat goed met mijn band Secret Rendezvous Onze nieuwe single is net uit en wordt goed ontvangen. Hij staat nu net in de playlist op MTV Brand New, is online gekomen op de websites van Vevo Nederland, Frankrijk, Mexico en Amerika. We krijgen steeds meer respons uit heel de wereld en dat is super leuk dus ik hoop dat dit pad steeds langer wordt met nog mooier uitzicht zeg maar, haha.”

Debuutplaat 'Paint the town Red'

Debuutplaat ‘Paint the town Red’

“Laat ik het anders zeggen. Het is een pad met telkens weer een zijstraat waar je in wilt.”
“Er zijn altijd zijstraten maar de afgelopen jaren laat ik me daar niet meer door afleiden. Ik kies zelf mijn route en als er een zijstraatje voorbij komt die er leuk uitziet met wat gezellige winkeltjes en barretjes dan ga ik even buurten. Vroeger nam ik alle optredens aan die op mijn pad kwamen, nu doe ik alleen de dingen die ik leuk vind. Mijn band gaat voor alles, maar soms als ik tijd heb doe ik ook nog weleens backing vocals. Zoals bij DWDD bijvoorbeeld. Super leuk om te doen.”

“Ben je ook van de gezelligheid. Of ben je zo gedreven dat alles voor de muziek wijken moet?”
“Hahahaha ik ben erg gedreven, ja. De afgelopen maanden hebben Remi (mijn vriend en muzikale partner) en ik eigenlijk non-stop aan de videoclip gewerkt in ieder moment die er was. Dat betekent in vakanties, in het weekend. Dat is niet altijd even leuk, maar het loont wel. Op het moment dat je dan te horen krijgt dat diezelfde videoclip uitgekozen is op Vevo wereldwijd, dan doe je wel even samen een vreugdedansje. Daar doe je het voor.”

“Hoe komen de creatieve ideeën tot stand?”
“Meestal heeft Remi al een opzetje gemaakt, een beat of een akkoordenschema. We maken heel veel opzetjes, maar er zitten er altijd een paar tussen die meteen prikkelen tot ideeën. Dan krijg je onderwerpen of flarden tekst meteen in je hoofd omdat het blijkbaar meer tot je verbeelding spreekt dan de andere songs. Als ik een aantal woorden heb ga ik meestal alleen verder met uitwerken en dat kan heel snel gaan binnen een dag, of daar kunnen maanden overheen gaan. Als ik teksten voor Secret Rendezvous schrijf duurt het wat langer, maar als ik in opdracht een dance nummer schrijf gaat het heel snel.”

“Wat is het verschil in schrijven als je het voor derden doet dan?”
“Dat hangt van het genre af, maar een dance nummer heeft veel minder tekst nodig en luchtigere onderwerpen. Dat moet vooral lekker klinken, de melodie is belangrijker dan tekst. Bij een eigen nummer kan ik meer m’n ei kwijt en vertellen wat ik wil vertellen in als het moet 7 minuten in plaats van 2.30 minuten. Radioliedjes zijn zo kort tegenwoordig haha.”

SR2

“Kan je het voelen als je iets moois gemaakt hebt en dat iets groter gaat worden dan normaal?”
“Nee, nog niet. Ik hoor wel wat live goed kan werken omdat ik merk wat voor nummers en melodieën het publiek op reageert. Maar wat voor radio werkt (en dus groot kan worden) is van zoveel factoren afhankelijk. Namelijk of een bepaalde sound in het nummer al hip/trendy is bij een andere hit, of er niet al teveel van dat soort nummers zijn, of je een goed verhaal om het nummer heen hebt waarmee je het kunt verkopen. Natuurlijk luister ik wel veel radio om te horen wat voor ontwikkelingen er zijn binnen de genres waar ik met mijn eigen band in werk, maar ik wil er wel achter kunnen staan. Ik zal nooit met Secret Rendezvous een nummer maken wat ik zelf niet tof vind, puur om geld te kunnen verdienen. Maar als het ons meteen blij maakt of ontroert als we nog met de demo bezig zijn, dan weten we dat we op de goede weg zitten en dat is te gek! Dat proberen we altijd te vinden met ieder nummer.”

“Ben je ook wel eens aan het dagdromen?”
“Ja, tuurlijk, uit dagdromen komen mijn beste ideeën. Ben jij weleens aan het dagdromen?”

“Elke dag Sietske.”
“hahaha MOOI.”

“Omdat dromen mooi is. En wat mooi is moet je nooit laten.”
“Dromen is fantastisch, nog mooier is als sommige dromen daarvan uitkomen. Ik heb er al een aantal de afgelopen jaren uit laten komen, daarom ben ik een groot voorstander van dromen.”

“Daarom dagdroom ik elke dag…”
“Hahaha. tof dat je me hiervoor hebt gevraagd Joost”.

“Geen dank Sietske, je bent het meer dan waard!”

12 september 2015 staat Secret Rendezvous op het podium in Cultura te Andijk.